Kijk... een meester!

19-09-2008

Afgelopen donderdag was het weer eens een bijzondere dag. De kleutergroep waar ik verving had vandaag dus een meester (ja, je leest het goed, een kleutergroep met een meester!) en in een andere kleutergroep was vandaag zo waar nóg een meester aan het werk! Weliswaar beiden vervangend, waarbij de juf voor even werd ingewisseld voor een meester, maar toch! De meesters hadden vanuit het niets ruim 33% van de kleutergroepen ingenomen!

Het was zeker niet mijn eerste vervanging in een kleutergroep. Zo af en toe mocht ik eerder al aantreden om een kleuterjuf te vervangen. Heerlijke vervangingen zijn dat steeds geweest, want wat is er nu mooier dan als afwisseling (kort) vervangen in een groep kleuters? Niets! Ook tijdens mijn opleiding (onderwijsassistent én Pabo) had ik al meer dan alleen maar kennis gemaakt met deze bijzondere groepen van het basisonderwijs.

Donderdagmorgen zag ik een, voor mij in de onderbouw haast gebruikelijk, ritueel ontstaan. Moeders en oma's die hun (klein-)kind naar de klas brengen begeleid door de uitspraak: "Och, kijk Klaartje. Wat leuk! Er is vandaag een mééster in de klas." Vaders die zich keurig voorstellen en hun stevige hand beantwoord voelen met eenzelfde stevige handdruk mijnerzijds.

De kleuters keken me allereerst een beetje onwerkelijk aan, maar al snel was mééster Jeroen hún meester (of juf, volgens de kinderen zich die dag herhaaldelijk vergisten vanuit de macht der gewoonte) .

Wat letterlijke uitspraken van de kleuters over mij of meesters in het algemeen:
"Meesters zijn ook lief!"
"Meester, jij bent ook een soort juf hè?"
"Juf..., uuuh meester, jij bent cool!"
Verbaasde blik van vrijwel alle voetballende kleuters op de speelplaats als de meester spontaan een paar kleuters voorbij speelt met de bal, toen de bal zijn kant op rolde. (Met geluk overigens, want een voetballer ben ik niet.)

Vrijdag wachtte de volgende vervangersklus op een andere basisschool, groep 8. Het werd een fijne en gezellige dag voor de tieners én de meester. Heerlijk dat vervangen!


De volgende website bezoek ik regelmatig en is de moeite meer dan waard (vooral ook voor mijn collega's en als je iets wilt lezen over meesters): Leerkracht PO

0 reacties:

Een reactie posten

Bericht sturen

Als je reactie terug wil ontvangen moet je natuurlijk wel je mailadres vermelden!

Naam
Email
Onderwerp
Bericht
Image Verification
captcha
Please enter the text from the image:
[ Refresh Image ] [ What's This? ]

Meer reacties

Hieronder vind je nog meer reacties:

19-04-2010
hè meester leuke twitter pagina is dit.
veel groeten van rein en tot morgen bij school.

10-1-2010
Hey meester Jeroen,
wat een leuke site heb je! :)
Ik ben zelf eerstejaarsstudent universitaire pabo, en mag graag wat rondsnuffelen op het wereldwijde web, dus vandaar dat ik ook hier beland ben. Complimenten!
Greetz,
Lucia

10-09-2009
hoi meester jeroen.
je hebt een heeeeel leuke site.
tot morgen. rein