Prem schreeuwt té hard!

17-01-2009

Nieuwsgierig zette ik afgelopen week de tv aan voor het programma "De school van Prem". Het nieuwe programma van presentator en televisiemaker Prem Radhakishun.

Presentator en beroepsprovocateur Prem Radhakishun (46) neemt in zijn
nieuwe televisieprogramma De School van Prem tien leerlingen bij de
hand op weg naar de Cito-toets. Doel: beter scoren dan het advies van
school. Prem ziet het helemaal zitten. Maatschappelijke reality-tv
heeft de toekomst, vindt hij, omdat dit genre leidt tot debat. ‘Mag ik
daarom kinderen misbruiken voor amusement? Ja!’”

Ik voelde me opstandig worden tijdens het kijken. Opstandig tégen Prem's opvattingen, schreeuwerige uitspraken en overdreven en op de tv-kijker gerichte monologen waarin hij de kinderen belerend toesprak.

Het onderwijs (inclusief de leerkrachten) zou niet deugen, want ze zorgen voor leerachterstanden bij de betreffende leerlingen.
De score voor de Cito-toets moet schijnbaar kunstmatig (want zo noem ik een wekenlange weekendschool mét bijna privé-les!) opgekrikt worden, om de kinderen zo nodig op een voor hen te hoge middelbare school te krijgen (alvast veel succes gewenst collega's in het voortgezet onderwijs!).
O ja... jakkes bahbah! Wat een poeha over de voetbalwedstrijd die een kind niet kon spelen vanwege het programma. Lekker lang over uitzenden, tragisch muziekje eronder. Een monoloog met het kind aangaan waarin wordt begonnen met "Ga daar maar eens zitten. Ik heb een slechte/ vervelende mededeling voor je...(stilte waarin je zou alleleri akeligs zou kunnen invullen)... Het veld is afgekeurd, de wedstrijd gaat niet door". Even bellen met de voetbalkenners dehr. Jan Mulder en dehr. Humberto Tan...

Voortijdig ging de tv weer uit.

Aaarghhh...!
Ik vond het programma het aanzien niet waard. Als mijn nieuwsgierigheid het wint van de opstandigheid wil ik het programma de volgende keer het voordeel van de twijfel geven.

In principe sta ik erg open voor feedback, discussies en het kritisch kijken naar het onderwijs. Maar in dit geval is hiervan geen sprake, hier gaat het té gemakkelijk, té cliché en zelfs té Prem!

Prem: Doe iets constructiefs en ga in gesprek of discussie met betrokkenen (i.p.v. destructief te schreeuwen)!

Meer:

2 reacties:

Anoniem zei

Prem geniet van zijn reputatie als provocateur. Eigenlijk geniet ik ook wel van dit soort mensen. Ik hou er wel van. Theo van Gogh, Paul Verhoeven, Hans Teeuwen. Helaas biedt Prem geen daadwerkelijke inhoud. Hij schreeuwt een beetje en aait een kansarm kind over de bol. Dat verdient geen kans.

Anoniem zei

Via Frank (hierboven) kwam ik ook eens kijken hier, t grappige is dan wel is dat toen ik doorklikte naar je hyves (want nieuwsgierig he), zag ik dat je hartstikke veel hyvesvrienden uit Veldhoven hebt. En daar kom ik dan weer vandaan.

Dit heeft verder natuurlijk niets met het onderwerp van je logje te maken, maar prem is geen woorden waard...

Een reactie posten

Bericht sturen

Als je reactie terug wil ontvangen moet je natuurlijk wel je mailadres vermelden!

Naam
Email
Onderwerp
Bericht
Image Verification
captcha
Please enter the text from the image:
[ Refresh Image ] [ What's This? ]

Meer reacties

Hieronder vind je nog meer reacties:

19-04-2010
hè meester leuke twitter pagina is dit.
veel groeten van rein en tot morgen bij school.

10-1-2010
Hey meester Jeroen,
wat een leuke site heb je! :)
Ik ben zelf eerstejaarsstudent universitaire pabo, en mag graag wat rondsnuffelen op het wereldwijde web, dus vandaar dat ik ook hier beland ben. Complimenten!
Greetz,
Lucia

10-09-2009
hoi meester jeroen.
je hebt een heeeeel leuke site.
tot morgen. rein