03-10-2009
Het schooljaar is inmiddels enkele weken onderweg. De herfst is inmiddels ook daadwerkelijk Nederland binnengetrokken en de daaraan gekoppelde herfstvakantie (toch de afsluiter van de eerste periode van het schooljaar) komt er ook alweer aan.
Samen met de kinderen in de klas, bijbehorende ouders/ verzorgers én collega's ben ik onderweg naar ...
... pfjoe, naar zoveel dingen/momenten/doelen of-hoe-je-het-ook-wil-noemen.
Dat geldt voor het digitale schoolbord, waarvan ik en de kinderen steeds meer de uitgebreide en waardevolle opties en mogelijkheden ontdekken en inzetten.
Maar het geldt zeker ook voor het structureel coöperatief leren dat we op school momenteel invoeren. Dat past natuurlijk uitstekend bij het samen op weg zijn.
Ik denk dat het onderwijs (gedeeltelijk?) kan worden "samengevat" als het samen op weg zijn. En gelukkig wordt er vooral voor de juiste en goede weg gekozen. Maar een afslag missen of de verkeerde zijweg nemen hoort hier ook bij.
Gelukkig leiden er meerdere wegen naar Rome, maar ook naar het ontwikkelen van veel complexere vaardigheden e.d. (bijv. samenwerkingsvaardigheden, getalbegrip, toepassing van spellingsregels, juiste aanpak van dat ene kind, ...)
Alleen is het soms even samen zoeken naar de juiste!
De afgelopen periode hebben we in de klas ook niet altijd stilgezeten (natuurlijk wel tijdens het dictee en toen we geboeid zaten te luisteren naar de gastspreker over ontwikkelingshulp). Hier vind je korte bijdragen (incl. foto's).
Tot ziens op school of tot kliks!
Het schooljaar is inmiddels enkele weken onderweg. De herfst is inmiddels ook daadwerkelijk Nederland binnengetrokken en de daaraan gekoppelde herfstvakantie (toch de afsluiter van de eerste periode van het schooljaar) komt er ook alweer aan.
Samen met de kinderen in de klas, bijbehorende ouders/ verzorgers én collega's ben ik onderweg naar ...
... pfjoe, naar zoveel dingen/momenten/doelen of-hoe-je-het-ook-wil-noemen.
Dat geldt voor het digitale schoolbord, waarvan ik en de kinderen steeds meer de uitgebreide en waardevolle opties en mogelijkheden ontdekken en inzetten.
Maar het geldt zeker ook voor het structureel coöperatief leren dat we op school momenteel invoeren. Dat past natuurlijk uitstekend bij het samen op weg zijn.
Ik denk dat het onderwijs (gedeeltelijk?) kan worden "samengevat" als het samen op weg zijn. En gelukkig wordt er vooral voor de juiste en goede weg gekozen. Maar een afslag missen of de verkeerde zijweg nemen hoort hier ook bij.
Gelukkig leiden er meerdere wegen naar Rome, maar ook naar het ontwikkelen van veel complexere vaardigheden e.d. (bijv. samenwerkingsvaardigheden, getalbegrip, toepassing van spellingsregels, juiste aanpak van dat ene kind, ...)
Alleen is het soms even samen zoeken naar de juiste!
De afgelopen periode hebben we in de klas ook niet altijd stilgezeten (natuurlijk wel tijdens het dictee en toen we geboeid zaten te luisteren naar de gastspreker over ontwikkelingshulp). Hier vind je korte bijdragen (incl. foto's).
Tot ziens op school of tot kliks!
0 reacties:
Een reactie posten